Abandonul universitar din România este o problemă care începe să se contureze din ce în ce mai mult, iar soluțiile par să nu aibă efect având în vedere cifrele care continuă să crească. Tot mai multe studii arată că, din nefericire, România se află pe locul 3, cu o medie de 18% dintre studenți, în ceea ce privește abandonul universitar.

Conform strategiei pentru diminuarea riscului abandonului universitar, realizată de UBB pentru anii 2016-2020, principalele motive identificate sunt: situația financiară, caracteristicile personale, indecizia în ceea ce privește alegerea unei cariere, imposibilitatea de integrare academică și socială, așteptările studenților față de conținutul predat, accesul limitat la activități de consiliere și de orientare în carieră sau chiar corelarea planurilor de învățământ cu ceea ce angajatorii au nevoie pe piața muncii.

Majoritatea studenților din România au statuat că educația ar trebui să fie un drept fundamental la care să aibă toată lumea acces, indiferent de categoria sau de mediul din care provin. Astfel, s-a conturat o inegalitate geografică și socială la nivel național. 

Înainte de a lua contact cu mediul universitar, dar și pe parcursul studenției pot apărea o serie de incertitudini și întrebări, la care găsim cu greu răspuns. 

  • Dacă ce studiez nu mă va duce nicăieri? 
  • Sunt potrivit pentru ceea ce caută un angajator?
  • De ce nu reușesc să găsesc un loc de muncă în domeniu? 

Frica de a-și schimba drumul, de a recunoaște că au greșit și de a porni din nou pe altă cale, dar cu aceleași scopuri, de faptul că nu vor mai avea parte de susținere, de ideea de timp și de resurse irosite și de a o lua de la început sunt alte impedimente cu care se confruntă studenții atunci când vorbim despre abandonul universitar. Studenți fiind, ne-am confruntat și noi cu aceste întrebări și probleme de-a lungul studenției, de aceea suntem aici să vă înțelegem, susținem și să găsim împreună soluții. 

La toate aceste probleme prezentate propunem câteva soluții care ar putea fi implementate în plan practic. În primul rând, conform planului strategic de diminuare a abandonului universitar întocmit de UBB, studenții ar trece mult mai ușor prin tranziția la viața de student dacă ar avea parte de un program inițial de introducere și de orientare. În al doilea rand, cei care provin din mediile defavorizate ar trebuie să beneficieze de un sprijin financiar mult mai crescut. Nu în ultimul rând, este resimțită necesitatea mai multor oportunități de practică și internship pentru ca studenții să observe ceea ce-și doresc angajatorii și ceea ce presupune integrarea pe piața muncii. În acest fel, am putea să evităm situația în care absolvenții nu ar reuși să pună în practică ceea ce au învățat pe băncile facultății.

Așadar, abandonul universitar este una dintre cele mai mari dificultăți cu care se confruntă sistemul de învățământ din România, dar am conturat câteva rezolvări pentru soluționarea câtorva probleme. Organizația Studenților din Universitatea Babeș-Bolyai propune un chestionar prin care face apel către studenții care au întâmpinat sau întâmpină dificultăți în procesul educațional și care s-au gândit să abandoneze studiile universitare, dar au avut un factor care i-a determinat să rămână, să-l completeze. 

Chestionarul este anonim și poate fi accesat aici

Categorii: Generale

0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.